לחיות עם הפרעת אישיות גבולית

איך לחיות עם הפרעת אישיות גבולית?

בחרתי לתת כותרת פשוטה יחסית: "לחיות עם הפרעת אישיות גבולית", למרות שניתן לשאול לגביה הרבה שאלות: איך? כדאי? אפשר? וגם להוסיף לה תוספות רבות: "טיפול פסיכולוגי ב", טיפול תרופתי וגם להתלונן: כמה קשה לחיות עם הפרעת אישיות גבולית.

לפני הכל חשוב באמת לברר האם יש לך הפרעת אישיות גבולית. זה בכלל לא בטוח. אחד המאמרים הבאים שאכתוב יהיה על "דיכאון אגיטטיבי" – שהוא דיכאון נפוץ אך בה במידה לא מדובר ומאפיין בעיקר גברים. דיכאון הגובה קורבנות רבים מידי שנה.

אולי יש לך טראומה מורכבת – גם פה התמונה דומה אך שונה ומחייבת הסתכלות אחרת. ואולי הפרעה דו קוטבית. לכן, לא כדאי לקפוץ למסקנות.

במידה ויש כאן שאלה אבחנתית מומלץ לפנות לאיש מקצוע, ולשאול במפורש – וגם לקבל הסבר. לא מומלץ, וזו דעתי האישית להגיע לאיש מקצוע מתייג אשר יסתפק באבחנה מבלי לדון אתך עליה. כל האבחנות שציינתי למעלה: הפרעת אישיות גבולית (ושכנותיה לאשכול: נרקיסיסטית, אנטיסוציאלית, היסטריונית), טראומה מורכבת, והפרעה דו קוטבית – כל כך קרובות ומשיקות שלמדתי לדעת שהדיון עליהן עם המטופלים שלי הוא כבר תחילתו של טיפול. (הסבר מפורט מובטח בפגישה הראשונה אצלי 🙂

אז איך לחיות עם הפרעת אישיות גבולית?

חשוב לציין: הפרעת אישיות גבולית היא לא רק משהו רע, אלא מביאה עימה גם הרבה אלמנטים חיוביים: ספונטניות, יצירתיות, אותנטיות, כריזמה, שימחה, אנרגטיות, אינטואיציה בריאה, ישירות ויושר ו… ו… ו… מצד שני אם יש לך הפרעת אישיות גבולית – ברוך הבא לצד האפל של הירח. אנשים עם הפרעת אישיות גבולית סובלים מבלבול ביחסים הגורר הרבה אכזבות, תסכולים, מריבות. הרבה מחיקות של אנשי קשר – גם בסלולרי, גם בפייסבוק וגם במציאות. ניתוקים אלו נערמים לכאב גדול, לחרטה לעתים קרובות ולחושות של אשמה ובזבוז.

עיצה ראשונה ועיצה שנייה לאנשים עם הפרעת אישות גבולית:

אתה יודע שאתה אדם מורכב, את יודעת שאת לא אדם 'פשוט' ולכן אני יכול לתת בעצם רק עיצה כללית. אבל כמובן שהדבר הנכון לעשות הוא להגיע לטיפול אשר ידע לאזן בין חקר העבר, לבין המצב הרגשי בהווה. הרעיון המרכזי הוא לנסות להשתלט על הדחפים אבל בשום פנים ואופן לא לוותר על הייחודיות ועל המעלות שלך. (אם אתה חושב שאתה לא מיוחד ואין לך מעלות – אנחנו כבר בסיפור אחר, ואז ההמלצה לטיפול מקבלת משנה תוקף).

בכל זאת אסתכן ואציע: א. לפעמים נדמה לך שאתה לבד? אז, יש בזה מן האמת. תבחר בקפידה שניים שלושה אולי חמישה שהם הקרובים אליך ביותר ועליהם אתה לא מוותר, ואת היתר תבחן בזכוכית מגדלת: אויב או אוהב? תורם או מנצל? מרים או מוריד?

ב. אם אתה כועס, ואם אתה לעיתים תוקפני, חפש תיעול נכון לכעסים – נסה למצוא דרך יצירתית ומקום לשחרר את העצבים מבלי לשלם את המחירים האישיים ובעיקר מבלי לייסר את עצמך ולהזיק לעצמך.

להמשך התייעצות, לטיפול או להתלבטות צור קשר 0525838686

(לגבי הפוסט, זה מה שאני חושב כרגע, ואני שמח לקבל תגובות או מחשבות חדשות – אשמח אם תתרום לידע שלי על ידי תגובה )

שתף פוסט זה:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

המקום לתגובות שלך:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן