fbpx

מי מנסח מטרות בטיפול פסיכולוגי? מתי מנסחים מטרות בטיפול פסיכולוגי? בתמצית למי שאין כוח לקרוא: גם המטפל וגם המטופל ורצוי מאוד יחדיו מנסחים – בהתחלה ולאורך הדרך המשותפת.

מטופלים רבים מגיעים לטיפול סביב הרגשה של משבר או של חוסר התקדמות. זה בסדר גמור להתחיל טיפול באמירה כללית: 'לא טוב לי', או 'אני מדוכדך' או 'אני מרגיש תקוע'.

מצד שני, לאחר הפגישה הראשונה בה המטפל והמטופל מכירים אחד את השני, מתוודעים לסגנון, לטמפרמנט ולשפה האחד של השני, מתחיל תהליך חשוב. המטופל והמטפל מנסחים לעצמם את מטרות הטיפול: מה יחשב להישג? ומהן התופעות אשר היינו רוצים שיפסקו או שיתמתנו. בקצרה איזה שינוי המטופל מצפה להשיג?

קשיים בקביעת מטרות הטיפול

בתהליך הצבת היעדים לטיפול עלולות להופיע שתי תקלות. אפילו הייתי אומר שלא מעטים המקרים אשר בהם הן מופיעות: א. חוסר הסכמה על היעדים. המטופל והמטפל רואים את יעדי הטיפול באופן שונה. לעיתים מתרחש קונפליקט סמוי ביניהם. במילים פשוטות 'כל צד מושך לכיוון אחר'. עד כמה שזה נשמע מוזר זהו מצב נפוץ. ב. שכיחה של מטרות הטיפול או התעלמות מהן במהלכו, במילים אחרות הליכה משותפת לאיבוד.

גם אם מדברים על היעדים באופן פתוח בתחילת הטיפול, חוסר הסכמה על יעדי הטיפול הפסיכולוגי יכול להיות גלוי או סמוי. במצב הראשון – אין בעיה, אפשר לנסח שוב את היעדים עד להסכמה משותפת. ברור מאליו שמי שיחליט על יעדי הטיפול הוא המטופל.ת – זה ברור. לצאת למסע טיפולי כאשר המטופל איננו שותף למטרות המסע, הינו מעשה מיותר ולא יעיל.

אלא, שלעיתים באופן פורמלי מגיעים המטפל והמטופל להבנה משותפת ביחס למטרות הטיפול, אלא שאחד מהצדדים מחזיק בהתנגדות למטרות הטיפול. התנגדות שכזאת תוביל ל'תקיעת' התהליך ולעצירתו. הדבר הטוב הוא ששני הצדדים יחושו בכך, ויוכלו לדון שוב במטרת הטיפול ולעדכן אותה. כך גם רצוי.

רק טיפול אשר קיים בו בירור אמיתי וכנה ביחס למטרות הטיפול יכול לתת חוויה של הצלחה. אחרת איך נגדיר את התהליך הטיפולי? ואיך נמדוד את מיקומנו על המסלול? איך נדע אם הגענו למטרה או רק התקרבנו אליה?

חשוב לדון, להסכים, לקבוע וגם לעדכן מטרות בטיפול פסיכולוגי – כמובן באופן הדדי

הליכה לאיבוד, הינה מצב אשר בו המטפל והמטופל תועים ביער סבוך. הם התרגלו להיפגש בזמן קבוע, נעים להם לדבר אחד עם השני, אבל שכחו על מה. זהו מצב שכיח ואף בלתי נמנע במצבים של טיפולי עומק ארוכי טווח. יחד עם זאת, המטפל המיומן מחזיק באחריות לניווט התהליך הטיפולי ויש לצפות שברגע הנכון יבקש שוב באופן מפורש או עקיף לסקור את התהליך הטיפולי ולחדד את המטרות. (משהו שכתבתי בנוגע לטיפול פסיכואנליטי)

צייר: תומר אברהם

במידה ואתה או את חושבים ללכת לטיפול אולם מתקשים בניסוח היעדים. ניתן וחשוב לייחד שניים שלושה מפגשים לבחינת יעדים אפשריים בטיפול אותו תרצו לעבור. לקביעת פגישה צלצלו אלי או שילחו הודעה: קופל 0525838686

שתף פוסט זה:

המקום לתגובות שלך:

גלילה לראש העמוד
דר' קופל אליעזר - טיפול פסיכולוגי בגישה אינטרוסובייקטיבית
אישי, פשוט, נוגע ויעיל.
×

פרטים ביחס לקבוצה

קופל אליעזר

0525838686

× ווטסאפ?
דילוג לתוכן