fbpx

מה ההבדל בין טיפול קבוצתי לטיפול אישי?

רבים מתלבטים בין טיפול פסיכולוגי אישי לבין טיפול קבוצתי. במאמר זה אנסה לתאר את מגוון האפשרויות וטווח היעילות של הטיפול הקבוצתי.

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי הינו גישה טיפולית וותיקה אשר המאפיין החיצוני והברור שלה הוא מפגש של מספר מטופלים בנוכחות מנחה. מכאן והלאה קיימת שונות גדולה בין הקבוצות ובין הגישות הטיפוליות העומדות בבסיסן.

בדברי הבאים אתאר את הקבוצה מנקודת מבט פסיכואנליטית עכשווית. יש לזכור כי קיימות קבוצות רבות אשר אינן תואמות תיאור זה – אך היריעה קצרה כאן מלתאר אותן.

הקבוצה הטיפולית נפגשת אחת לשבוע למשך שעה וחצי. כל אחד מחברי הקבוצה, באופן טיבעי מביא עימו גם את מלוא אישיותו וגם את המטרות הטיפוליות האישיות שלו. מטרות אשיות יכולות להיות חיוביות: דברים שהייתי רוצה להשיג במהלך הטיפול, או שליליות דברים שהייתי רוצה לשנות בעצמי, להפסיק להגמל מהם וכולי. ובמקרים רבים גם וגם: הייתי רוצה להפסיק א', לשנות את ב' ולהצליח להיות במצב ג'.

לבדיקת אפשרות להצטרף לאחת הקבוצות שלי – טלפן 0525838686

הקבוצה

קיימת עוד יישות אחת מעבר למנחה ולמשתתפים והיא הקבוצה. הקבוצה מגבשת לעצמה אופי משלה, לעיתים היא מגובשת לעיתים פחות, לעיתים תומכת ולעיתים פחות וכן הלאה. הטיפול הקבוצתי, כאשר הוא זורם כהלכה מתרחש תוך כדי התקדמות והתפתחות של 'הקבוצה'.

מדוע הקבוצה חשובה כל כך? למרות שכל אחד מחברי הקבוצה מחזיק במטרות אישיות הקבוצה דווקא היא מייצרת הזדמנויות מרובות לבירור הסוגיות הללו, לאימון וניסוי התנהגויות חדשות ולהתקדמות לעבר המטרות הללו בתוך הקבוצה ומחוצה לה.

יותר מכך, רבים מהתיסכולים שלנו נובעים מיחסים שליליים ולא מספקים בעבר ובהווה. הקבוצה לעיתים משכפלת אותם למרבה הצער, אולם הטיפול הקבוצתי – מעצם מטרתו הינו מרחב לשינוי.

גיבוש קבוצתי מסייעת ליחיד לייצר תהליכי שינוי

הקבוצה היא כלי והיא מגרש המשחקים – אבל לא רק. הגיבוש הקבוצתי מהווה מטרה בפני עצמה. כאשר הקבוצה מגובשת, נוצרת אכפתיות, אכפתיות לכל אחד מחברי הקבוצה. במרחב שכזה מסוגלים היחידים – החברים בקבוצה להרגיע חרדה, למתן חשש ולשים במרכז את אותם חלקים הדורשים חשיבה ותיקון. כאשר הקבוצה מגובשת, מתרחשים תהליכים חיוביים נוספים. חברי הקבוצה מקבלים מעל ומעבר למטרות אשר לשמן הגיעו. הקבוצה מייצרת ומולידה איכויות חדשות.

טיפול קבוצתי ותבונת הקבוצה

אנשים מגיעים לטיפול לעיתים בשל משהו שהם יודעים על עצמם, ולעיתים בשל משהו בלתי מובן שאינם יודעים להמשיג לעצמם. באורח פלא כמעט ובתוך זמן קצר מאוד, נבנית 'תבונה קבוצתית'. הקבוצה מכילה תובנות רבות לשאלות של 'למה?' ו'איך?' . הקבוצה יודעת. כאשר נוצר ביטחון מספק, היחיד יכול להעיז (ואכן דרוש כאן אומץ) ולפנות לתובנת הקבוצה. בעזרתה של הקבוצה ניתן לראות, להמשיג ואף לכוון מחדש חלקים באישיות אשר היינו רוצים שיתפקדו אחרת. מדובר בתבונה משותפת שהיא לא רק חיבור התבונה של כל אחד מהמשתתפים אלא משהו שהוא הרבה מעבר לכך.

שתף פוסט זה:

המקום לתגובות שלך:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דר' קופל אליעזר - טיפול פסיכולוגי בגישה אינטרוסובייקטיבית
אישי, פשוט, נוגע ויעיל.
×

פרטים ביחס לקבוצה

קופל אליעזר

0525838686

× ווטסאפ?
דילוג לתוכן