חרדה

האם חרדה היא באמת משהו שאפשר להיפטר ממנו? לא ממש.

החיים ללא חרדה הינם תסריט לא מפתה. המאמר עוסק בהגדרת החרדה דרך תיאור התסמינים האופייניים למצב זה. בהמשך, אני מציע דרך הסתכלות שונה על התופעה האמורה. לבסוף יש לי כמה מחשבות על טיפול עצמי בהתקפי חרדה.

חרדה הינה אחת מהתופעות השכיחות והמציקות ביותר בתחום הפסיכולוגיה. סקר אמריקאי מצא שכיחויות גבוהות של מעל 18 אחוזים הסובלים מחרדה, כאשר רבע מהם סובלים מחרדה חמורה (4 אחוזים ומעלה מהאוכלוסייה הבוגרת). מי שמכיר את התופעה יודע שקשה מאוד לאפיין את האדם הסובל מחרדה. אנשים אלו יכולים להיות מצליחים מאוד, מנהלים כריזמטיים, סטודנטים מוכשרים וגם אנשי עסקים מבריקים. המשותף להם הינה אך ורק תחושת החרדה הפוקדת אותם ללא הודעה מוקדמת במהלך היום, ובעיקר בשעות הערב.

חרדה יכולה להתבטא בדרכים רבות:

מחשבות:

חשיבה קטסטרופלית ש'הכול יכול להיגמר בקרוב', 'אני הולך למות', 'מישהו יקר לי יפגע'
דפוסי חשיבה אובססיביים 'אני חייב לפתור את הבעיה עכשיו'
דאגה מתמדת
ביקורת עצמית: 'אני לא בסדר', 'אני לא מצליח' 'אני מאכזב', 'אני לא מצליח לממש את הפוטנציאל שלי', 'אני גורם צער'.
ואפילו במחשבות פסיכוטיות

בהתנהגויות:

סיוטים בלילה וסיוטים בהקיץ, נטיה לעבוד יתר על המידה, נטיה לתוקפנות, הימנעות מאנשים העלולים לעורר חרדה, הימנעות ממקומות או מדברים, הרגעה עצמית על ידי תרופות, אלכוהול או סמים.

ברגשות:

התקפי פאניקה, עצבנות, נטייה לדיכאון, פחד > אני כותב על זה פוסט בגוגל + שלי, אימה

בגוף באופן פיזי:

מתח בשרירים התחושה של להיות תפוס, כאבים לא מוסברים וכאבי לב דפיקות לב, לחץ בחזה, מועקה בנשימה, סחרחורת, קשיי שינה.

אם אתה מכיר את התופעות הללו אתה יודע היטב שחרדה היא תחושה לא נעימה, בלשון המעטה. חרדה הינה תמצית המצוקה. מעין חשש כללי שאינו מאפשר לעיתים להתעלם ממנו. אם אתה מזהה את עצמך ברשימה אולם חושב ש'ככה כולם מרגישים' המצב אף חמור יותר.

איך אני יכול לעזור לך?

טיפול בחרדה מייסרת דורש מאיתנו להבין את מקורותיה. ניפגש פעם או פעמיים בשבוע וננסה לשים לב מתי הופיעה החרדה לראשונה, מתי – באלו שעות ובאלו מצבים היא צצה. ננסה לראות מהן יתרונותיה – האמן לי יש בה יתרונות, וננסה לבחון מהן חסרונותיה וכיצד ניתן לצמצם אותם.

ננסה להבין את תחושת החרדה. מה היא מסמלת ומה היא מחליפה. כאשר החרדה נתפסת ונהיית חומר לחשיבה ההשפעה המזיקה שלה מצטמצמת ולעיתים (בתיקווה) היא נהפכת למקור של אינפורמציה וכוח. לחשוב את החרדה, להבין אותה משמעותה לנהל אורח חיים בריא ומשמעותי. המשאלה לחיות חיים ללא חרדה – כפי שאני מבין אותה,היא  משאלה לא ריאלית ויותר גרוע מכך משאלה הנובעת מחרדה. היא חרדה עמוקה יותר מחרדה. מטרת הטיפול היא להחזיק את החרדה ולא לתת לחרדה להחזיק אותך.

אני מזמין אותך לחשוב על הדברים.

 

מתלבט, יש לך שאלה, מעוניין בשינוי ...

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן